25-12-11

Meisje met gitaar, als satirische bijdrage met tekst, aan het satirische tijdschrift Punch, door William Makepeace Thackeray

Aangezien heden de sterfdag wordt gememoreerd van de Britse auteur William Makepeace Thackeray (1811-1868), heb ik uit zijn vele bijdragen aan het Engelse satirische tijdschrift Punch een voorbeeld gekozen waarin hij een ets van een musicerende jongedame in genoemd blad heeft laten opgenomen, met enkele regels ter verklaring.

"Hanglina's pictur was kindly presented to me by Countess B., her mamma, though of coarse I paid for it. It was engraved for the Book of Bewty this year : and there is a proof of the etching :

 

Bijdrage aan het satirische tijdschrift Punch, door

William Makepeace Thackeray (1811-1868).


With such a perfusion of ringlits I should scarcely have known her─but the ands, feat, and i's, is very like. She was painted in a gitar supposed to be singing one of my little melladies ; and her brother Southdown, who is one of the New England poits, wrote the follering stanzys about her :


 LINES UPON MY SISTER'S PORTRAIT

BY THE LORD SOUTHDOWN

. . . . . . . . . ."

18-12-11

Avantgarde kunstenaar Paul Klee werd op 18 december 1879 geboren; dat herdenken we vandaag

Overleden in 1940

Heden herdenken we de geboortedag van één der beeldende kunstenaars, die van doorslaggevende betekenis zijn geweest voor de ontwikkeling van de plastische kunsten in de twintigste eeuw. Evenals de eerder herdachte Vasili Kandinski was ook Paul Klee docent aan het Bauhaus.


Diverse richtingen

Paul Klee werd op 18 december 1879 geboren in de plaats Münchenbuchsee bij Bern, en overleed op 29 juni in 1940. Deze Duits-Zwitserse avantgarde kunstenaar was, hoe kan het ook anders, niet onomstreden. Klee vertegenwoordigde niet alleen het expressionisme en het kubisme, maar eveneens het surrealistische.
In één van de biografieën op het internet staat dat hij niet alleen als schilder begaafd was, maar dat tevens in de muziek en de tekenkunst scheen te zijn. Dat schijnen is echter meer vatbaar voor het werkwoord blijken.
Daarnaast schreef Klee gedichten, waarvan Einst dem Grau door de Nederlandse componist Ton de Kruyf op muziek werd gezet voor sopraan en ensemble.

__________

Afbeelding: Paul Klee in 1911, gefotografeerd door Alexander Eliasberg (1878-1924).

15-12-11

De sterfdag in 1675 van de Nederlandse schilder Johannes Vermeer wordt heden herdacht

Detail uit De schilderkunst van Johannes Vermeer. 
Het bevindt zich in het Kunsthistorisches Museum Wien.
Het stuk uit de periode 1666-1668 draagt tevens de

titels Het Atelier, De schilder en zijn model en
Allegorie op de schilderkunst. 
 

 

 

Hier en daar wordt vermeld dat er ongeveer vijfendertig schilderijen van Johannes Vermeer bekend zijn. Een dag eerder vertelde Joost Zwagerman bij Matthijs van Nieuwkerk in het programma De wereld draait door, waarin hij onder meer doeken van Vermeer liet zien en deze op briljante wijze koppelde aan modernere en eigentijdse stukken, waarbij ook het fotografische element in het werk van Vermeer aan de orde kwam.

Het is dan ook niet voor niets dat meer dan eens is beweerd dat het portretschilderen min of meer overbodig zou zijn geworden door de komst van de professionele portretfotografie. Daar zit een kant aan die je niet naast je neer kunt leggen, maar niet zelden is een geschilderd portret ─ ook van schilders anno nu ─ niet te versmaden.

Johannes Vermeer overleed op deze dag, 15 december, in het jaar 1675 te Delft, de plaats waar hij geboren op 31 oktober 1632 was geboren.

25-11-11

Ossip Zadkine, de veelzijdige beeldend kunstenaar overleed op deze dag, 25 november, in 1967

Ossip Zadkine in 1962. Foto genomen in Arnhem.

Op deze dag in 1967 is de wereldwijd vermaarde beeldhouwer Ossip Zadkine, die zich overigens eveneens met andere takken van beeldende kunsten heeft beziggehouden. Hij gold als één der meest invloedrijke beeldhouwers in het midden van de twintigste eeuw. Hij heeft daarnaast ook een respectabel oeuvre aan litho's en gouaches nagelaten


Hij werd op 14 juli 1890 als Josel Aronovitsj Tsadkin in het Wit-Russische Vitebsk geboren. In 1905 stuurde Vader Tsadkin zijn zoon naar een neef in Londen, waar hij enkele jaren later kunsten ging studeren. In 1909 vertrok hij naar Parijs om daar zijn studies voort te zetten. Hij kreeg er kennis aan Ferdinand Léger (1881-1955), Alexander Archipenko (1887-1964) en Marc Chagall (1887-1985); persoonlijk bevriend raakte hij met Amadeo Modigliani (1884-1920).


In Nederland geniet deze beeldhouwer de grootste bekendheid door Verscheurde stad, dat overigens eveneens bekend staat als Verwoeste stad, uit 1953, dat in het centrum van Rotterdam is geplaatst.

21-11-11

Andrew Graham-Dixon laat op BBC Four het resultaat zien van zijn zoektocht naar moderne dromen in de VS-cultuur

De Britse kunstcriticus ─ en auteur van diverse boeken over het thema kunsten ─ Andrew Graham-Dixon (geboren in 1960) die tevens diverse kunstprogramma's voor enkele van de BBC-televisiezenders heeft gepresenteerd en over alle thema's die hem beroeren eveneens in diverse Britse kranten heeft gepubliceerd ─ is recentelijk door de Verenigde Staten van Amerika gereisd, op zoek naar de cultuur van dat uitgestrekte land.

De aflevering van zijn programma Art of America, die op maandag 21 november via BBC Four te volgen is tussen 22:00 uur en 23:00 uur onze tijd, draagt de titel Modern dreams.

Deze uitzending betreft de tweede aflevering van drie met hetzelfde thema. Hierin gaat de presentator op zoek naar hetgeen zich in de moderne Amerikaanse metropool op cultureel gebied afspeelt. Hij begint zijn zoektocht aan de voet van het door Frankrijk geschonken Statue of Liberty, dat hij omschrijft als "a pioneering early skyscraper". Hij is thuisgekomen met gegevens over de bedoelingen en ambities van jonge Amerikaanse kunstenaars.

25-10-11

Geoffrey Chaucer heeft de datuim 25 oktober gemeen met Pablo Picasso: de schrijver overleed op die dag in 1400, de schilder werd die dag geboren, 481 jaar daarna

 


Op 25 oktober stierf de Engelse dichter Geoffrey Chaucer, en werd de Spaanse schilder Pablo Picasso geboren. Er zat echter wel bijna vijf eeuwen tussen die beide gebeurtenissen. De beide protagonisten zouden beiden in de loop der tijden wereldgeschiedenis schrijven. Chaucer (1343-1400) als auteur van de befaamde Canterbury Tales, die voor een deel in de jaren zeventig van de vorige eeuw nog door Per Paolo Pasolini (1922-1975) zijn verfilmd ─, Picasso (1881-1971) als de belangrijkste schilder van de twintigste eeuw.

__________

Afbeelding: Geoffrey Chaucer wijst naar een eigen tekst. Uit het Hari Manuscript (4866).

26-08-11

ROUTE 66, gezien door de Duitse etser Heinz Wallisch

BK ─ Wallisch, Heinz (BRD) ─ Route 66 (USA).jpgDe Duitse beeldend kunstenaar Heinz Wallisch (geboren 1942) ─ niet door directe of indirecte bloedbanden verwant met de auteur/redacteur van deze website ─ heeft op zeer uiteenlopende plekken op dit ondermaanse zijn ogen goed de kost gegeven en veel van wat zich in zijn blikveld bevond, heeft hij op de harde schijf in zijn schedel opgeslagen en er op een later tijdstip een kunstwerk van gemaakt, veelal, zo niet uitsluitend, gaat het daarbij om etsen.
De befaamde ROUTE 66 in de Verenigde Staten is één van de stukken die hij in portefeuille heeft. Deze kleurenets stamt uit 1997 en is verschenen in een oplage van dertig exemplaren. Het formaat bedraagt 35,2 x 19,8 cm. Er zijn twee platen gebruikt: 
Strichätzung, Aquatinta, Reservage. De prijs van deze ets bedraagt € 160,─.
Voorzover bekend, kunt u de rest van het gepubliceerde werk bekijken op de Homepage van de kunstenaar:
www.wallisch-radierungen.de
__________
Op enkele van de aan deze site gelieerde cultuurwebsites in Nederland en België kunt u nog andere etsen van deze kunstenaar vinden. In een bijdrage van heden op de Nederlandse algemene cultuursite Cultuurtempel, alsmede in een kort artikel op de site Tempel der beeldende kunsten, eveneens van heden. Ook op onze andere BK-site, Rond beeldende kunsten is vandaag een bijdrage geplaatst.

 

08-03-11

Portret van de Vlaamse kunstenaar James Ensor, op Nederland 2 en op Holland Doc 24

James Ensor, buste te Oostende,
door  Edmond de Valériola (1877-1956).

In het drama Minetti (1977) van de in Heerlen geboren Oostenrijkse schrijver Thomas Bernhard (1931-1989), is de hoofdrol weggelegd voor de toen reeds klassieke acteur Bernhard Minetti (1905-1998). In zijn tekst komt de naam James Ensor (1860-1949) enige malen voor, onder meer als de protagonist in een hotel in Oostende zit te wachten op iets dat niet zal komen: een soort Godot, zeg maar. "Minetti, der sich der klassischen Literatur verweigert hat, außer dem Lear, den ich gespielt habe in der Maske von Ensor....." Die Vlaamse kunstenaar is thema van het Avro-programma Close up dat op dinsdag 8 maart, via Nederland 2, tussen 23:00 uur en 23:55 uur, in de aflevering James Ensor: Duivels die mij sarren. Deze kunstenaar heeft het nogal moeilijk gehad met het feit dat hij — al dan niet terecht — door kritiek èn publiek werd afgewezen. Dat heeft ertoe geleid dat hij is gaan schilderen in een stijl welke voor die periode volstrekt ongebruikelijk was. De keuze van zijn thema's verraadt dat hij niet bepaald sympathiek stond tegenover alles wat niet binnen zijn kader hoorde. Hoewel het geen wet van Meden en Perzen is dat zoiets gebeurt, heeft juist dat werk James Ensor roem gebracht. Een herhaling, nog deze week, zal worden vertoond door het digitale televisiekanaal Holland Doc 24, op woensdag 9 maart, tussen 23:04 uur en middernacht.

21:24 Gepost door Heinz Wallisch in Beeldende Kunsten, Televisie | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

22-02-11

Een zelfportret van Auguste Rodin uit 1910, voorbode voor documentaire op Nederland 2-tv

 

De afbeelding die hierboven is afgedrukt, is een zelfportret uit 1910 van de voor de eeuwigheid als impressionist gedoodverfde schilder Auguste Renoir (1841-1919). Toch heeft de man zich op latere leeftijd van zijn stijlrichting afgewend en keerde hij terug naar de middeleeuwse meester Titiaan (1487-1576), en naar de iets latere Peter Paul Rubens (1577-1640), en zocht hij voor meer en andere inspiratie zijn heil ook nog bij Diego Velasquez (1599-1660).
Over deze schilder wordt op dinsdag 22 februari, in het programma Close up van de Avro, dat tussen 23:00 uur en 23:55 uur zal worden uitgezonden,  nadere informatie worden verschaft en zal erflink wat beeldmateriaal van hem te zien zijn.
Dit zelfportret kan men mooi leggen naast een ander doek met hetzelfde thema, dat de meester reeds in 1879 aan de wereld heeft geschonken, en dat u op de aan ons gelieerde site Tempel der Beeldende Kunsten, in een bijdragevan heden kunt vinden.
Op twee andere, aan deze site gelieerde elektronische publicaties, kunt u eveneens prachtig werk van Renoir vinden, dat bij de site in kwestie steeds prominent past. Zo vindt u in een artikel van heden, op de site Tempel der Toonkunst een gitaar spelend dame. We blijven in de sfeer van musicerende vrouwen als we kijken naar een bijdrage op de andere muzieksite welke direct aan deze is gelieerd: Muziek en mensen. Daar zien we een schitterend geconcipieerd gebeuren: een dame speelt piano.
Die aandacht voor de impressionist Auguste Renoir,  op diverse van onze cultuursites, geven we vanwege de uitzending van een nieuwe aflevering van het Avro-programma Close up, op dinsdag 22 februari, 's avonds laat op de zender Nederland 2, tussen 23:00 uur en 23:55 uur. Dan is de documentair getinte film gepland die de titel draagt: Renoir, het impressionisme voorbij.

 

04-01-11

Drie televisieprogramma's over de Gouden Eeuw-schilder Johannes Vermeer

Handtekening van Vermeer

Documentaire
In de aflevering van het programma Secret lives of the artists dat door BBC Four op dinsdag 4 januari tussen 21:00uur en 22:00 uur zal worden uitgezonden, wordt deze keer het zogeheten geheime leven van de wereldvermaarde Nederlandse schilder Johannes Vermeer (1632-1675) onder de loep genomen in de documentair getinte film The madness of Vermeer.

Speelfilm

In aansluiting op bovenvermelde documentaire wordt op dezelfde zender de speelfilm Girl with a pearl earring vertoond, een kostuumdrama van Peter Webber (geb. 1968), dat als VS-Brits-Luxemburgse coproductie in 2003 werd gerealiseerd. De rolprent is gebaseerd op het boek van Tracy Chevalier over het meisje dat model heeft gestaan voor het schilderij van Vermeer dat in de jaren 1665-1667 is gecreëerd. Deze rolprent is de bekendste van de regisseur in kwestie.

Johannes Vermeer:Meisje met
paarlen oorbel
. 44,5 x 39 cm;
ontstaan in de jareen 1665-67.
Mauritshuis, Den Haag

In die film — welke te zien is tussen 23;00 uur op dinsdagavond en 00:35 uur in de nacht op woensdag 5 januari — spelen Colin Firth, Scarlett Johansson en Tom Wilkinson.


Close up
Op woensdag 5 januari is op het digitale televisiekanaal Cultura 24 weer een aflevering te zien van het eerder op één der gewone Nederlandse tv-zenders uitgezonden programma Close up te zien Vensters op Vermeer — 10 korte verhalen. Daarin komt een reeks kunstenaars uit onze tijd aan het woord: fotografen, schilders en culturele oplinieleiders, die samen zullen ontrafelen wat de uitzonderlijke en vooral mysterieuze invloed van Johannes Vermeer in onze tijd is.

 

16-11-10

Alan Yentob presenteert Ímagine. . .' - documentaire over Chinese kunstenaar Ai Weiwei

 

 

Op dinsdag 16 november presenteert BBC One-tv gedurende het laatste uur van de dag — en dus een uur later in ons gebied — van 23:35 uur tot 00:30 uur onze tijd — een aflevering van het programma Imagine . . ., waarin de documentaire zal worden vertoond Ai Weiwei . . .  without fear or favour, over de politiek nadrukkelijk geëngageerde Chinese kunstenaar Ai Weiwei, die in het Westen niet alleen naam heeft gemaakt als kunstenaar, maar tevens als een geprofileerd-vooruistrevende vertegenwoordiger van de Chinese alternatieve scene. Twee jaar geleden maakte werk van hem deel uit van de expositie GO CHINA in het Groninger Museum. Het meest recente werk van Ai Weiwei — Turbine Hall — is thans te zien in de Tate Modern te Londen.

Presentator van de BBC-documentaire, Alan Yentob, werpt de vraag op hoe het Ai Weiwei lukt om zich binnen het kader van een totalitaire staat als China daadwerkelijk in te zetten voor artistieke vrijheid. Juist dat aspect van de documentaire is inmiddels achterhaald. Goed een week geleden werden tal van Chinese kunstenaars gearresteerd en afgevoerd, anderen — onder wie Ai Weiwei — werden onder huisarrest gesteld. Kort daarop werd zijn atelier geheel ontmanteld. 

Die oer-domme Chinese leiding heeft nog steeds niet begrepen — evenmin als de nieuwe Nederlandse regering, zij het daar ietwat genuanceerder, doch bijna net zo destructief — dat een maatschappij zoveel leefbaarder en kleurrijker wordt door middel van kunsten die in vrijheid en onafhankelijkheid ontstaan.

 

12-11-10

De twee indringend gekleurde geisha's van beeldend kunstenares Annelies van Gils

Herontdekt
Een tijdlang waren de twee geisha's van Annelies van Gils mij binnen het kader van mijn eigen websites niet meer onder ogen gekomen, doch nu ik, sedert kort, door de provider geïncorporeerde tellers op alle dertig sites van Blogger heb, kan ik niet alleen zie hoeveel hits er worden gescoord, maar eveneens welke bijdragen dat betreft. Laat ik nu al een paar dagen zien dat één van mijn allereerste bijdragen, die ik over beeldende kunsten heb gepubliceerd, over de hieronder afgebeelde twee geisha's van Annelies. Steeds opnieuw als ik met de beide kleurrijke dames wordt geconfronteerd, word ik door de afbeelding gegrepen en ook nog altijd weer even intens. Vandaar dat het mij een aardige gedachte leek ze op deze site, die immers nog geen jaar bestaat, eveneens voor te stellen. Meer afbeeldingen van deze zelfde kunstenares kunt u vinden op haar eigen website.

                               De Twee geisha's zijn afgebeeld in acrylverf.
                               De afmetingen hiervan bedragen 100 x 120 cm.

19:35 Gepost door Heinz Wallisch in Beeldende Kunsten | Permalink | Commentaren (0) | Tags: 'twee geisha's', annelies van gils |  Facebook |

09-11-10

Chinese kunstenaar en activist Ai Weiwei evenals diverse anderen onder huisarrest geplaatst

 

De zuilenvazen van de Chinese kunstenaar Ai Weiwei, 

die u hier ziet, waren zo opgesteld tijdens de expositie 

GO CHINA in 2008 in het Groninger Museum.

Huisarrest

In het weekeinde is bekend geworden dat de internationaal vermaarde Chinese kunstenaar Ai Weiwei — die zich eveneens als activist heeft geprofileerd [1] — onder huisarrest is geplaatst. Dat optreden van de kant van de Chinese overheid heeft de vormen van een kleine pogrom aangenomen nadat de wereldwijd bekende dissident Liu Xiaobo onlangs werd onderscheiden met de Nobelprijs voor de Vrede. Zo'n honderd dissidenten zijn inmiddels gerarresteerd of onder huisarrest geplaatst.

__________

[1] Ai Weiwei zet zich nadrukkelijk in voor de slachtoffers van de aardbeving die in 2008 de Chinese provincie Sichuan heeft getroffen.

 

08-10-10

Kunstenaar Joost Conijn met zijn 'vliegverhaal' bij Pauw en Witteman, vrijdagavond en -nacht

 

Houten auto, gestookt op hout, gebouwd door Joost Conijn

In de bundeling van een hele reeks grandioze korte stukken, variërend van één regel tot en met wel een pagina in een boek, geschreven door A.L. Snijders [1], komt met enige regelmaat de naam Joost Conijn (geboren in 1971 te Amsterdam voor: beeldend kunstenaar met durf en visie, met fantasie en werkelijkheidszin. Zo construeerde hij een houten automobiel, dat ook nog eens  op hout wordt gestookt en een vliegtuig naar eigen ontwerp. Met laatstgenoemd vervoermiddel vloog hij naar Afrika, met dat houten automobiel naar Tsjernobyl. 

Over zijn vliegtocht naar Afrika vertelt hij op vrijdag 8 oktober in de uitzending van Pauw en Witteman, welke tussen 23:00 uur en middernacht zal worden uitgezonden via Nederland 1. Een herhaling volgt direct na het middernacht-NOS Journaal.

Over dat 'vliegverhaal' van Joost Conijn, getiteld Josovov hebben AFDH-Uitgevers in januari van dit jaar een bibliofiele editie gepubliceerd. Daarvan zijn nog vijftig exemplaren bij de uitgever beschikbaar voor de zachte prijs van € 17,50. Als men het boek daar rechtstreeks bestelt, zullen er geen portokosten in rekening worden gebracht. Het elektronische besteladres luidt: info@afdh.nl

__________

[1]: A.L. Snijders: Vijf bijlen — 335 ZKV's.  670 pag., gebonden. AFDH uitgevers, Enschede, 2009.
Volgens de auteur gaat het hier om zeer kleine verhalen met zeer grote gevolgen: bespiegelingen over zo ongeveer alles wat in hem opkomt en datgene wat hij hoort en ziet, of op enigerlei andere wijze mee wordt geconfronteerd. Hoewel deze stukken gaan over van alles en nog wat in onze wereld van alledag, vormen zij een wereld op zich. Oppervlakkig lijkende, maar eventueel diepgravende filosofische overpeinzingen, niet in de laatste plaats over Kunst en de daaraan verbonden creativiteit, zodat het niet verwonderlijk mag heten dat Joost Conijn hierin eveneens aan de orde komt. Zeer nadrukkelijk aanbevolen!

 

20-09-10

Max Liebermann en diens portret van Professor Sauerbruch van de Charité

 

In ons artikel van zondag 19 september over de geschiedenis van de grootste universitaire kliniek in Europa — de Charité in Berlijn — laten we de naam en een daarbij behorende foto van Ferdinand Sauerbruch (1875-1951)  voorbijkomen. Hij was, zoals we daarin reeds vermeldden, één van de belangrijkste chirurgen in de eerste helft van de twintigste eeuw.
Zoals zoveel vooraanstaande grootheden binnen een bepaalde structuur — en als het even meezit in tal van aspecten van de cultuur — heeft ook doctor Sauerbruch zijn autobiografie geschreven, die door menig kritische beschouwer bepaald niet als zodanig wordt gewaardeerd.

Het boek draagt de titel Das war mein Leben; het is voor het eerst verschenen in 1950, en het werd vier jaar later in de Bondsrepubliek Duitsland verfilmd met Ewald Balser (1898-1978) in de rol van de dokter.
Achterin dat boek bevindt zich een fotokatern en van de daarin opgenomen afbeeldingen is er één paginagrote foto die voor ons in deze context van groot belang is: de toen 85-jarige Max Liebermann zit op een stoel met de rug naar het door hem geschilderde portret van Ferdinand Sauerbruch uit1932.

 

16-09-10

Honoré Daumier schilderde diverse theaterscènes, op de planken en in de zaal

In een goed, stevig gebonden boek uit 1934, geschreven door de Franse kunstcriticus Raymond Escholier (1882-1961), over de Franse schilder, beeldhouwer en cartoonist Honoré Daumier (1808-1879) dat ik onlangs in een doos met opruimingsboeken van een antiqauriaat voor de somma van één euro vond, kwam ik diverse afbeeldingen tegen welke me zodanig prikkel(d)en dat ik heb besloten ze in de diverse, passende websites — welke vallen onder de moedersite Cultuurtempel — op te nemen met een paar begeleidende woorden. Twee afbeeldingen stonden erin die demuziek als thema hadden, en van deze vindt u, indien gewenst, er één in een bijdrage van dinsdag 14 september op de zustersite Tempel der Toonkunst, de tweede is opgenomen op de eveneens aan deze site redactioneel gelieerde site Muziek en mensen, in een artikel dat is opgenomen op zondag 12 september. Een schilderij dat een lezende man toont en derhalve de titel draagt Le Liseur is te vinden in een artikel van heden over een jongensbasisschool van Gareth Malone, heden opgenomen op de moedersite Cultuurtempel.
De Scène de théâtre die hierboven is afgebeeld, toont ook tot in de detail de onmiskenbare signatuur van Honoré Daumier. Diverse scènes op de planken en in de zaal hebben de aandacht van de meester getrokken, die de beelden uit zijn hoofd weer op doek heeft geplaatst.

27-07-10

Wilhelm Leibl: Drei Frauen in der Kirche uit 1881 — schoolvoorbeeld van Duitse Realisme in de schilderkunst

Drie jaar lang dezelfde modellen

Voordat de Duitse schilder Wilhelm Leibl (1844-1900) — die wordt gezien als de representant bij uitstek van het Realisme — in 1881 zijn doek Drei Frauen in der Kirche [1] als voltooid beschouwde, had hij drie jaar lang zijn modellen steeds opnieuw bijeen laten komen in dezelfde dorpskerk van Oberbayern, waar hij de kunstenaar zich — na zijn studie te Keulen en kortere perioden waarin hij zich te München en Parijs — in 1873 had gevestigd. Daar werd hij dagelijks geconfronteerd met mensen van die verschillende levensfasen, welke volgens de traditie van hun omgeving waren gekleed. Zijn streven naar perfectie tot in het kleinste detail heeft ertoe geleid dat Leibl al zijn artistieke energie heeft moeten inzetten voordat hij kon komen tot de afronding van dit schilderij.



"Sehen ist alles"

Het doek, dat alweer geruime tijd in de Hamburgse Kunsthalle te bewonderen valt, is één van de uitingen welke in overeenstemming zijn met de ideeën die de schilder over zijn metier had.
"Man male den Menschen so wie er ist, da ist die Seele ohnehin drin', luidde één van Leibls opvattingen. Een ander idee vatte hij als volgt samen: "Sehen ist alles, die wenigsten aber können sehen."
Hoewel dergelijke opvattingen niet zelden, en niet zonder aanleiding, veelal worden gekoppeld aan het Franse impressionisme, zal bij nadere beschouwing duidelijk (moeten) worden dat Leibls werk veeleer aansluit bij dat van de schilders der 17de eeuw in de Nederlanden.

__________
[1] Olie op hout, formaat 113 x 77 cm.

 

09-05-10

Documentaire op BBC One, zondagavond, over beeldhouwer en schilder Henri Matisse (1869-1954)


Schilder, beeldhouwer en fauvist
De Britse zender BBC 1 presenteert in vier afleveringen de serie documentaires over kunstenaars, meer speciaal over die — ruim gezien — vier eigentijdse meesters der, voornamelijk beeldende, kunst: Pablo Picasso (1881-1973), Henri Matisse (1869-1954) [1], Salvador Dali (1904-1989) en Andy Warhol (1928-1987).

In het kader van deze elektronische cultuursite komt voor een nadere beschouwing, respectievelijk aanbeveling, uitsluitend de schilder en beeldhouwer Henri Matisse in aanmerking, die als thema fungeert van de tweede aflevering in die reeks. Die wordt hedenavond uitgezonden op de tv-zender BBC 1, tussen 22:00 uur en 23:00 uur. Deze aflevering wordt gepresenteerd door Alastair Sooke. In de film wordt niet alleen gerept van leven en werk de mens en artiest Henri Matisse, doch eveneens welke maatschappelijke gevolgen er door (onder meer mede) diens werk zijn ontstaan, en daarnaast welke invloeden zich hebben doen gelden op diens leeftijdgenoten en degenen die na hem zijn gekomen, niet alleen in de discipline schilderkunst, maar tevens ver daarbuiten, zoals in de architectuur en de stroming, die van groot belang is geweest en wordt aangeduid met het begrip design. Deze Henri Matisse gold als de bekendste, want merkwaardigste vertegenwoordiger van het fauvisme [2]. Alastair Sooke wil weten hoe groot de invloed van Matisse is op ons huidige bestaan.

__________

[1] Na mijn gymasiumjaren ben ik eerst enige jaren werkzaam geweest in het boekenvak, niet alleen als redacteur ter uitgeverij met alles wat daarbij aan de orde kwam, maar gelijktijdig in één der drie boekwinkels die aan die uitgeverscombinatie waren verbonden. Toen ik de leiding van het filiaal in Leeuwarden op mij nam, werd ik al snel geconfronteerd met een artiest wiens naam mij niets zei. Een jong koppel kwam op een zatermiddag stralend binnen en de helft van de mannelijke kunne sprak: "Wij zien dat u een grote collectie kunstboeken heeft. Is daar wellicht ook een boek bij over de bekende Engelse schilder Matthews?" Aangezien de collectie voor die filialen uit ons hoofdkantoor werd verzonden en ikzelf voor de samenstelling van meestal alles maar in ieder geval altijd van de sector kunsten voorbereidde, kon ik, zonder verder te zoeken, de vraag ontkennend beantwoorden. Het stel verliet de winkel en ik keerde terug naar het naastgelegen woonvertrek. Aangezien de buitenzijde van die kamer van plafond tot vloer was voorzien van een winkelruit diende de directe ruimte achter die ruit als etalage, waarin de boeken alle waren geplaatst in een raamwerk met dunne touwtjes en een glooiende gleuf in het hout, zodat van vrijwel elk boek, met uitzondering van folianten de voorzijde kon woren getoond.



Op het moment dat ik mij in enige adminstratie wilde verdiepen, hoorde ik de jongeman tegen zijn wederhelft zeggen: "Kijk nou eens, die man weet niet eens wat hij heeft. Daar staat een boek van Matthews." Die beiden kwam niet terug in de winkel, maar beenden geërgerd weg. Niet dat ik direct begreep om wie het ging, zozeer was ik verbaasd over de leemte in mijn kennis omtrent de voorraad in mijn eigen filiaal. U begrijpt het, zeker in dit kader, reeds, maar ik moest eerst naar buiten lopen en in de etalage kijken om te zien dat het bij die Matthews om Henri Matisse ging.

[2] Fauvisme: richting in de Franse schilderkunst, vooral in de jaren 1905-1910, waarvan de beoefenaars nogal ongebreideld gebruik maakten van felle, ongemengde kleuren.

____________

Afbeeldingen
1. 'Burgerportret' van de schilder Henri Matisse.

2. Henri Matisse aan het werk in zijn atelier. (Foto overgenomen van de website van BBC One.)

 

23-04-10

Gratis boek over Weense grootmeester Gustav Klimt (1862-1918) deze zaterdag bij de Volkskrant


Op zaterdag 24 april verstrekt de Volkskrant een fraai, groot boek over de Weense kunstenaar Gustav Klimt (1862-1918) gratis aan de abonnees èn aan de kopers van een los nummer. Het boek van Gilles Néret vormt de opmaat van een reeks van twintig boeken, die gedurende evenzovele weken op zaterdag beschikbaar komen, al moet voor elk van de vervolgdelen wel een relatief gering aantal euro's worden neergeteld. Deze nieuwe reeks, van deels eerder in paperback verschenen, boeken wordt door uitgever Benedikt Taschen gerealiseerd in samenwerking met de hierboven genoemde ochtendkrant. Meer over de reeks, en vooral over dit eerste deel, is te vinden in mijn artikel op de Nederlandse website All art is quite useless, van Rond1900.nl, over de cultuur van het fin de siècle. U hoeft daarvoor alleen maar hier te klikken.

 

01-04-10

Documentaire over Rembrandts Nachtwacht op 1 april 's avonds via de Westdeutsche Rundfunk


De regionale televisiezender Westdeutscher Rundfunk (WDR) te Keulen presenteert in de reeks documentaires over schilderijen een nieuwe aflevering op donderdag 1 april. Deze keer is één van de grootste schilders van het avondland, zo niet in de kunstgeschiedenis in zijn algemeenheid: Rembrandt van Rijn (1606-1669), met diens bekendste stuk De Nachtwacht.

Het is een documentaire, die bijna anderhalf uur in beslag neemt: van 23:15 uur op donderdagavond tot 00:40 uur in de nacht op Goede Vrijdag van dit jaar.



 

28-03-10

Een kijkje, door Hendri Leys, in de boekwinkel van Jakob van Liesveld te Antwerpen in 1853

Zo zag de schilder Hendrik Leys (1815-1869) de boekwinkel van Jakob van Liesveld te Antwerpen in 1853. Het meest opvallende daaraan is nog wel de aangeklede pop op ware grootte, die in een elke hand een tablet houdt waarop een boek ligt. Theoretisch zou het een moeder of iemand anders kunnen die iets ter keuze aan een (der) kind(eren) voorhoudt, maar daarvoor is het allemaal net iets te onbeweeglijk.
Hendrik Leys was een Belgisch graficus en schilder, die zich voornamelijk had toegelegd op historiestukken. 

Zie ook het hierbij passende gedicht van Jan Luyken op de redactioneel aan deze website gelieerde Tempel der Dichtkunst.

 

11:28 Gepost door Heinz Wallisch in Beeldende Kunsten | Permalink | Commentaren (0) | Tags: boekhandel, antwerpen, 19de eeuw, hendrik leys |  Facebook |

25-03-10

De geheime wereld van de Street Art in Arte-documentaire


Aanvankelijk criminele 'uiting'
Arte-tv presenteert op donderdag 25 maart — tussen 22:00 uur en 23:00 uur — de documentaire 
Street Art over graffiti: een vorm van straatkunst die zo mogelijk ongezien, dus vooral in de nachtelijke uren wordt aangebracht. Daarmee werd in de beginjaren van deze manier van uiten een 'statement' afgegeven, dan wel aan een speels-esthetisch credo uiting hebben gegeven, zij het met heel direct daaraan verbonden maatschappelijke gevolgen, welke niet alleen de raakvlakken van kunst en openbaarheid heel nadrukkelijk hebben gemanifesteerd, maar niet in de laastste plaats zijn opgestoten in het sociaal-culturele gebeuren door de buitenproportionele media-aandacht waarbij, zeker in de begintijd, de nadruk werd gelegd op het als crimineel gekwalificeerde element, voornamelijk wanneer de New Yorkse metro-treinstellen het doelwit waren.


Pijlsnelle ontwikkeling
Wat is begonnen als een spontane uitdrukking, van mensen die een artistieke vorm van agitprop hebben bedreven, is in een relatief snel tempo uitgegroeid tot een volwaardige en volwassen stroming binnen de beeldende kunsten. Steeds vaker wordt deze kunstuiting ook buiten de artistieke wereld serieus genomen, en zelfs alweer enige tijd, op verzoek van overheden en bedrijven, wordt dergelijke kunst aangebracht op daarvoor uitgekozen plekken, zoals aan zijkanten van viaducten — zodat de gebruikers van de opritten naar zo'n viaduct er heel direct mee worden geconfronteerd; verder op houten omheiningen van bouwputten, op een kiosk in Amsterdam (1986) of op de Berlijnse Muur (1986).


Graffiti

Goed twee decennia geleden is in de reeks Dumont Taschenbücher de documentatie An der Wand — Graffiti zwischen Anarchie und Galerie uitgekomen onder redactie van kunscriticus Johannes Stahl. Deze schrijft in zijn inleiding dat het reeds toen onbegonnen werk was, het modebegrip graffiti te definiëren, aangezien er zoveel uiteenlopende uitingen onder vielen.

Het frontispice getuigt daarvan reeds met een afbeelding uit 1845 van Paul Gavarni (1804-1866). Binnenin vinden we nogmaals Gavarni, evenals Grandville (1803-1847) [1], Georg Grosz (1893-1959) en Heinrich Zille (1858-1929), de laatste met een Ohne Titel uit 1919.


__________

[1] (J.J.) Grandville is een pseudoniem voor Jean Ignace Isidore Gérard.

____________
Afbeeldingen
1. Voorzijde van de Dumont documentatie van Johannes Pfahl.
2. Muurkunst (Berlijn, 1919) van de 'Berlijn-fotograaf' Heinrich Zille.

 

20-03-10

Tentoonstelling De Kracht van Bomen tot en met 24 mei te bezichtigen in Finsterwolde


Verzamelplek
In 
De Groninger Kroon — galerie, beeldentuin en theeschenkerij — wordt zaterdag 20 maart om 17:00 uur de expositie De kracht van bomen geopend. Daarin wordt, aan de hand van werk van negen kunstenaars, getoond hoe zij allen, op totaal uiteenlopende wijzen, zijn geïnspireerd door het verschijnsel bomen.
Ongeveer zeven jaar geleden werd de galerie 
De Groninger Kroon door Rika Jansen, toen directeur van Het Groninger Landschap door middel van het planten van een boom. Dat was een gewoonte met een lange geschiedenis, die dor sommige mensen in tal van gemeenschappen dan wel door individuen in stand is gehouden. Vroeger werd er een boom geplant als mensen zich ergens gingen vestigen, en doorgaans was dat een linde of een eik, die als centrale ontmoetingsplaats diende. Daar werden nieuwtjes uitgewisseld, men kon er dansen, en ook de rechtspraak werd op die plek gerealiseerd.


Drie 'stromingen'

Op zaterdag 20 maart komen er in eerste instantie negen kustenaars bijeen van wie werk is tentoongesteld. Vanzelfsprekend hopen zij dat vele belangstellenden zich om hen zullen scharen. In ieder geval doet de Djembé-groep Kropswolde dat voor de muzikale omlijsting.  Onder leiding van Paul Luttje zal de tentoonstelling trommelend worden geopend.
De werken die in 
De Groninger Kroon worde voorgesteld, kunnen we grofweg in drie groepen verdelen: één derde van de kunstenaars stelt houtsculpturen voor: Stephen Beale, Ernst Kruit en Albert Jan Roukens. Olieverf is — althans van de stukken die binnen de expo in De Groninger Kroon te zien zijn — het voornaamste materiaal voor Hilde Kernell — die ook met acryl werkt —, evenals voro Gertjan Scholte Albers, en voor Mary Velthoen, die het op hout doet.
De derde categorie is gemêleerd: Arie Goedhart is vertegenwoordigd met pentekeningen; Zsuzsanna Györgyövics creëerdde draadbomen, en Sona Rosing werkt met eitempora op linnen.


Workshops

Deze expositie blijft tot en met donderdag 24 mei. In april wordt op de zestiende en in mei wordt op vrijdag de zevende een workshop Bomen schilderen gegeven door Antje Sonnenschein & Wilma van Linge.
Voor informatie over prijzen, tijdstippen van de workshops, openingstijden van de tentoonstelling, de namen van alle deelnemende kunstenaars, alsmede een routebeschrijving, kunt u terecht op de 
website van Galerie De Groninger Kroon.

____________

Afbeeldingen

1. De grafisch fraai verzorgde uitnodigingskaart voor de tentoonstelling De Kracht van Bomen.

2. Draadoom van Zsuzsanna Györgyövics.


14-03-10

Actuele beeldende kunst: De homo en de hostie in driepersoonsexpositie te Groningen


Sommige beeldende kunstenaars zijn zeer snel met het inspringen op de actualiteit. Marianne Hofstee geeft te kennen dat zij tot die categorie behoort. Met haar vierkante kleurenstuk (30 x 30 cm) getiteld De homo en de hostie laat ze zien dat ze niet alleen met een uitstekende weergave zonder woorden kritiek kan uiten, maar deze vergezeld kan doen gaan van een goede dosis humor. Ondanks het kwalijke element dat aan de kaak wordt gesteld: de katholieke kerk die in zich wentelt in huichelachtigheid, tot en met de onzalige zetel van Joseph Ratzinger in Rome.


Het aartsconservatieve, en in dit geval onrecht verhullende, deel van dat instituut bijt zeer fel van zich af door te stellen dat het ruchtbaarheid geven aan de talrijke gevallen van pedoseksueel 
misbruik, een aanval op het instituut is met geen ander doel dan dit onderuit te halen. Ondanks dat volstrekte corrumperen van de werkelijkheid moet je wel meesmuilen als je die schaars geklede HostieHomo uitgebeeld ziet: met zotskap en omkrullende puntschoenen. Daarmee wordt één van de allerbelangrijkste 'opdrachten' van de Kunst vervuld: het voorhouden aan de samenleving van een spiegel, die meteen de weg naar participatie opent. Want gelukkig zijn er steeds meer mensen die daarvoor (dieper) gaan nadenken en de attributen van de protagonist op deze tekening het liefst aan die slachtoffers verachtende Papa in Vaticaanstad zouden willen schenken, op voorwaarde dat deze ze met gepast inzicht zal gaan dragen.


Onderdeel van expositie

Deze tekening vormt onderdeel van een driemans-expositie die zondag 14 maart om 16:00 uur zal worden geopend in Galerie MooiMan te Groningen, onder de titel Getekend Realisme.

De beide andere exposanten zijn Rob Raats en René Kuipers. Laatstgenoemde is met enkele stukken al anderhalf jaar in de voorraad van de Galerie vertegenwoordigd. Hij is eveneens met een bloot zelfportret — eveneens met een verfrissende humor — op de redactioneel aan deze site gelieerde Tempel der Beeldende Kunsten voorgesteld.

Vanaf 15:00 uur is de galerie geopend voor degenen die al van tevoren willen weten wat er zoal te zien valt tot en met 9 mei.

__________

Zie, als inleidende woorden op deze driepersoonstentoonstelling tevens onze bijdrage van heden op de site Tempel der Beeldende Kunsten en/of die op de site Rond beeldende kunsten. 

 

21-02-10

Geschilderde zonsondergang bij Juan les Pins, meer dan een eeuw geleden


De Engelse schilder J. Macwhirter (1839-1911) heeft diverse landschappen en andersoortige natuurschilderingen gerealiseerd. Cassell's Magazine, dat een eeuw geleden een grote bekendheid en ruime verspreiding genoot — vanzelfsprekend vooral in het Verenigd Koninkrijk, maar toch ook wel daarbuiten — heeft het februarinummer van 1908 geopend met de hier bijgevoegde afbeelding — Zonsondergang in Juan les Pins — op speciaal, stevig kunstdrukpapier, dat tussen het normale papier werd gevoegd. Het schilderij toont de kleurenrijkdom van de natuur ter plekke, de intens rode gloed van de ondergaande zon en de relatief donkere bomen tegen de achtergrond van een meer en meer vervagende helderheid van de lucht. Over de schilder is helaas al te weinig bekend. Zoeken naar meer gegevens over hem leverde niet meer dan het geboorte- en het sterfjaar, alsmede hier en daar het verzoek om biografische gegevens zelf toe te voegen.

 

23:10 Gepost door Heinz Wallisch in Beeldende Kunsten | Permalink | Commentaren (0) | Tags: j macwirther, juan les pins |  Facebook |