15-01-12

Portret van Neerlands Metropole Orkest en dirigent Vince Mendoza, te zien in VPRO's 'Vrije Geluiden' via Nederland 1-tv

Een nieuwe aflevering van het VPRO-programma Vrije Geluiden, van en met Mechior Huurdeman, wordt op zondag 15 januari ─ tussen 10:30 uur en 11:20 uur ─ geheel gewijd aan het Metropole Orkest en de chef-dirigent van dat ensemble: Vince Mendoza.

Metropole Orkest met dirigent op de bok.

Het ensemble werd in 1945 opgericht om jazz en pop op een hoog niveau te spelen. Daar is het echter niet bij gebleven. Het orkest trad eveneens op tijdens Nederlandse bijdragen aan het Eurovisie Songfestival, voornamelijk met de vaste dirigent van het eerste uur, Dolf van der Linden (1915-1999), die vijfendertig jaar aan het ensemble verbonden was.
In 2005 werd Vince Mendoza (geboren 1961) ─ zesvoudig winnaar van een Grammy ─ benoemd tot chef-dirigent en artistiek leider.
Deze uitzending van Vrije Geluiden zal worden herhaald op zaterdag 21 januari, eveneens in de ochtenduren, en ook weer op Nederland 1, tussen 09:00 uur en 09:50 uur.

01-01-12

De verkeerde keuze van Youp van 't Hek

Het blijkt voor te komen: een cabaretier, die terecht zeer kritisch is ─, en voor kijkers en luisteraars alleen al daarom een genoegen is om naar te luisteren, en, zo mogelijk, te kijken ─, maar die elke kritische afstand verliest als hij iets mooi (b)lijkt te vinden. Het was dan ook een miskleun eerste klas om een fiedelende mevrouw als begeleiding te kiezen, die nimmer een wonderkind is geweest maar in die tijd, nu zo ongeveer een halve eeuw geleden, zich eerder gedroeg als een wonderlijk wezentje. Nooit is ze boven de middelmaat uitgekomen. Anders gezegd: na een halve eeuw is ze ook wel helemaal uitgestreken. En dan zo iemand te kwalificeren als Grande Dame van de Nederlandse klassieke muziek, alleen omdat je iets mooi vindt, is nimmer aanvaardbaar. Mooi is een esthetisch begrip dat door velen zelfs als epitheton ornans wordt geplakt op de muziek-verkrachtingen van de jongeheer Rieu en andere cultuur-vernietigende chemische smaakmakers, die met muziek per definitie niets van doen hebben.

Met zulke destructieve lieden zullen we Emmy Verhey, hier en elders, nooit vergelijken, omdat zij in die vijftig jaar wel eens heeft bewezen dat ze iets met haar instrument en de daarbij behorende stok kan, en ik heb zelfs, enkele jaren geleden nog, eens een zeer goed concert in het kader van kamermuziek met haar, samen met de voortreffelijke pianist Paolo Giacometti, meegemaakt, maar verder. . . . . uitzien naar nieuwe optredens? Nou nee. Laat het vooral vergane glorie blijven.

Het zou dan ook geen kwaad kunnen als een zeer kritische ─ en mede deswege, ook van deze zijde, hogelijk gewaardeerde ─ cabaretier voor een volgend optreden iets dichter bij zijn leest zou blijven, en niet opnieuw zo'n slechte keuze zou maken voor een eventuele begeleiding.
Mooi is simpelweg niet genoeg, omdat het nimmer een garantie voor kwaliteit is.

__________

Afbeeldingen

1. Youp van 't Hek tijdens een optreden in de Kleine Komedie Amsterdam, die met opheffing werd bedreigd.

2. Violiste Emmy Verhey. Foto van haar website.

14-12-11

'Amusia' aan de ene kant en muziek als instrument bij hersenonderzoek aan de andere kant

Volgens Charles Darwin (1809-1882) ─ dezer dagen vrijgesproken van plagiaat ten detrimente van Alfred Russel Wallace (1823-1913) ─ was muziek een van de grootste raadselen van de mens. Daaraan is sedertdien nauwelijks iets veranderd.
In de Labyrinth-aflevering van NTR/VPRO, die op woensdag 14 december, tussen 20:50 uur en 21:25 uur zal worden uitgezonden onder de titel De man zonder ritme [1], is: "Heeft muziek een evolutionair nut of is het een toevallig bijproduct van andere bijproducten?"
Isabelle Peretz ─ van beroep psycholoog ─ heeft een wereldwijde reputatie verworven als gevolg van het onderzoek dat ze heeft gedaan naar amusia: het ontbreken van gevoel voor muziek. Zij is er zeker van dat muziek helemaal niet één of ander bijproduct is.
We komen, door te kijken en vooral te luisteren naar de inhoud van het programma, meer aan de weet over amusia enerzijds en over muziek als instrument van betekenis bij onderzoek, aan de andere kant.

__________

[1] Aan de Duitse dirigent Hans von Bülow (1830-1894) wordt de uitspraak toegewezen: "Am Anfang war der Rhytmus."

__________

Afbeelding: Charles Darwin als jongeman. Portret uit de late jaren dertig van de negentiende eeuw, gerealiseerd door George Richmond (1809-1896).

11-12-11

Recycling-orkest van Charles Hazlewood ─ met instrumenten uit afval ─ in documentaire van BBC Four

Afvalorkest

Het is voor iemand, die zich meer dan zes decennia op diverse manieren intens met muziek bezighoudt, moeilijk om bij het begrip afvalorkest ─ het komt in woordenboeken (nog) niet voor ─ niet te denken aan een podium met een orkest dat de Abschiedssinfonie van Joseph Haydn (1732-1809) [1] speelt, waarin meer en meer musici het podium verlaten tot het stuk uit is.

 

Scrapheap Orchestra met voor in het midden Charles Hazlewood. 
Foto: BBC Four.

 

In het geval van de documentaire die BBC Four op zondag 11 december vertoont, is er weliswaar zeker sprake van een afvalorkest, maar die benaming is aan het ensemble gegeven omdat de musici uitsluitend spelen op instrumenten die zijn vervaardigd uit afval. Een recyclingorkest zou je het derhalve ook kunnen noemen. 

BBC Four-documentaire

Dirigent Charles Hazlewood leidt musici uit 'zijn' BBC Concert Orchestra. Deze uiterst veelzijdige musicus, die dan ook in tal van BBC-programma's over (klassieke) muziek figureert, is te vinden voor alles wat zich afspeelt buiten de dagelijkse gang van zaken van de muziekindustrie en de als serieuze zaken gekwalificeerde toestanden en gebeurtenissen, maar dat wel degelijk nieuwe inzichten biedt en alleen al daarom een enorme verrijking van het culturele leven is.

Dat ensemble en de daarbij behorende parafernalia zijn te volgen in de documentaire Scrapheap Orchestra, uit te zenden door BBC Four-tv op zondag 11 december tussen 22:30 uur en middernacht, onze tijd. Een herhaling is te zien op dezelfde zender, in de nacht op maandag 12 december, vanaf 01:30 uur onze tijd.

__________

[1] De symfonie nr. 45 in fis kleine terts, getiteld Abschied, van Joseph Haydn, is in 1772 voor het eerst uitgevoerd.

04-12-11

Twee programma's over operadiva's: zondagavond in 'Orfeo' van WDR3, maandagavond laat in NTR Podium op Nederland 2-tv

Sopraan Christine Schäfer.
Foto van haar website.

WDR3 ─ Orfeo

In de aflevering van het programma Orfeo ─ Das WDR Opernstudio, uit te zenden op zondag 4 december tussen 22:00 uur en 23:00 uur ─ kunnen alle geïnteresseerden, die nog op enigerlei wijze beschikken over een radiotoestel, luisteren naar een interview met de sopraan Christine Schäfer.

NTR Podium: Diva's
Op Nederland 2 wordt op maandag 5 december opnieuw een aflevering van het NTR-programma Podium de ether ingestuurd: deze keer over Diva's.
Het gaat daarbij om een film van Jaap van Eyck, waarin hij aantoont dat het een enorme, hobbelige weg is, die ambitieuze zangeressen moeten afleggen om uiteindelijk op het muziektheaterpodium terecht te komen. Een weg vol valkuilen en andere, al dan niet verwachte, moeilijkheden.

De film begint om 23:55 op maandagavond en duurt tot 00:50 uur in de nacht op dinsdag 6 december.

01-12-11

Filmportret uit 2011 van Italiaanse zanger Paolo Conte, komende dagen driemaal op Arte-tv

Paolo Conte tijdens een optreden in
de Berliner Philharmonie in 2005.

De Frans-Duitse cultuurzender Arte-tv presenteert donderdag 1 december een portret van de als introvert gekwalificeerde, Italiaanse zanger en beeldend kunstenaar Paolo Conte, die in januari 1937 in de Italiaanse plaats Asti werd geboren. Hij studeerde rechten en heeft als advocaat gewerkt, maar in de muziek heeft hij meer bevrediging gevonden. Hij is thans zanger en componist, die zelf de teksten schrijft. Aanvankelijk deed hij dat alleen voor anderen.
Zijn stem, die onder meer als korrelig en hol wordt omschreven, zou ik eerder de kwalificatie doorrookt meegeven. Dat verleent een speciaal cachet aan de zangnummers, die meestal vol van nostalgie en verlangen zijn: een soort Herenleed, zeg maar.

Het filmportret uit 2011 van deze Italiaanse zanger afkomstig is van de regionale Duitse zender NDR, wordt uitgezonden op het beeldformaar 16:9 is te zien tussen 21:25 uur en 22:10 uur.
Op vrijdag 2 december volgt een herhaling vanaf 11:25 uur; de tweede herhaling staat geprogrammeerd voor woensdag 7 december, 's middags om 16:00 uur.

30-09-11

Neerlands straatsymfonieorkest Ricciotti Ensemble komt in de nieuwe editie van het Guinness Book of Records

Dertien optredens op één dag

Doordat het Ricciotti Ensemble op één dag ─ 14 mei 2011 ─ dertien optredens, verspreid over Nederland, heeft verzorgd, is er sprake van een heel bijzonder record, en daarom mag dat straatsymfonieorkest zich vanaf nu beschouwen als wereldrecordhouder Most symphonic concerts in 24 hours. Daarmee heeft het ensemble zichzelf overtroffen door het eigen record uit de zomer van 1997 te verbeteren. Toen werden de plaatsen in Friesland aangedaan waar in een enkele winter de Elfstedentocht wordt gehouden.

De optredens op 14 mei zijn alle op bewegende beelden vastgelegd; dat filmmateriaal werd naar New York gezonden. Een week geleden, tijdens de nachtelijke uren van 22 op 23 september zijn de verlossende woorden gesproken: Ricciotti heeft een wereldrecord gevestigd en zal daarom worden opgenomen in de eerstvolgende editie van het Guinness Book of Records.


Minimaal twintig minuten

De optredens op bovengenoemde datum speelden zich tussen de Veluwe ─ waar een Vroege Vogel Concert werd gegeven ─ tot in de in Amsterdam gevestigde klimhal van Mountain Network. Daartussen speelde het orkest op elf andere plaatsen in den lande: variërend van een stationshal tot en met een asielzoekerscentrum, en in een filiaal van een internationaal vermaarde meubelketen. In de hoofdstad werd eveneens geconcerteerd op de Dam, voor kinderen met een verstandelijke beperking.

Alle optredens hebben minimaal twintig minuten geduurd.

26-05-10

Concert in vijf Nederlandse steden vanaf 28 mei met muziek uit de 16de eeuwse Leidse Koorboeken


Première in Groningen

Aanstaande vrijdag, 28 mei, 's avonds vanaf 20:15 uur, zal in de Martinikerk te Groningen de première worden verzorgd van een concert dat is samengesteld uit delen van de Leidse Koorboeken: muziek die al vier en halve eeuw niet meer is uitgevoerd. Het Egidius Kwartet heeft het aangedurfd om — gedurende de komende zes jaar — een reeks concerten te geven, verspreid over ons land, bij voorkeur in de zogeheten Getijden-kerken.

Het concert zal worden gegeven in vijf steden, te beginnen in Groningen. De twee opeenvolgende dagen, alsmede twee dagen in de week na deze zal in de overige vier steden deze bijzondere muziek ten gehore gebracht worden.



Inleiding

Op woensdag 26 mei zal, vanaf 20:00 uur, in de kapel van de Martinikerk in Stad een inleiding op de inhoud en de betekenis van de Leidse Koorboeken worden gegeven. Dit gebeurt door middel van een lezing, die is toegespitst op die koorboeken in relatie tot de zangpraktijk in de zestiende eeuw in de Martinikerk van Groningen. Jan Luth, hoogleraar aan de theologische faculteit van de Rijksuniversiteit Groningen, en Peter de Groot, artistiek leider van het Egidius Kwartet verzorgen die lezing. De toegang is gratis, en dat geldt eveneens voor de consumptie in de pauze.

Voor het concert moet echter wel entree worden betaald. De stoelen zijn verdeeld over twee rangen. Voorbespreking kan via de website van de Leidse Koorboeken. 


Meer info

Op genoemde website — die u via aanklikken van het hierboven gekenmerkte woord op uw scherm kunt laten verschijnen — staat meer informatie, ook kunt u een afbeelding van de schitterende koorboeken zien. In een YouTube-filmpje van negen minuten — dat op de site is opgenomen — kunt u nog meer aan de weet komen bij monde van Peter de Groot, en dat is mooi voor al degenendie niet persoonlijk naar de inleiding kunnen komen en voor hen die per definitie meer willen weten over dit 'gigantische project', waarover we op deze site en op onze zustersites en gelieerde elektronische publicaties meer zullen openbaren.



Portret van 'gitaarlegende' Frank Zappa op digitaal kanaal Holland Doc 24


De kunstenaar vertelt

Deze week kan de geïnteresseerde luisteraar naar de muziek van de inmiddels 'legendarisch' geworden Frank Zappa (1940-1993) op het Nederlandse, digitale themakanaal Holland Doc 24 nog driemaal kijken naar een portret van deze uitzonderlijke artiest. De eerste uitzending binnen dit kader heeft reeds plaatsgehad: net voor het scheiden van de dinsdag: vanaf 23:54 uur tot in de nacht van woensdag om 00:50 uur. Het betreft hier een film uit 1971 van VPRO-medewerker Roelof Kiers (1938-1994), die een ware tijdgenoot van de musicus was.
Zappa vertelt in deze film over zijn jonge jaren en over zijn diep gewortelde liefde voor gitaren. Ook zijn sterke belangstelling voor niet-westerse muziek komt aan bod. En een film over Frank Zappa kan niet een juist beeld van de man geven als niet ook de oprichting van zijn befaamde band 
The Mothers of Invention aan de orde wordt gesteld.
Bovengenoemde zender presenteert het Zapa-portret nogmaals op woensdag 26 mei, tussen 22:26 uur en 23:22 uur. Ook op donderdag 27 mei krijgt u op hetzelfde kanaal de gelegenheid tussen 21:00 uur en 21:56 uur, en vrijdag de 28 ste van deze maand volgt de vooralsnog laatste uitzending van de bijna vier decennia oude bijdrage: tussen 19:32 uur en 20:28 uur.

__________

Afbeelding: Frank Zappa in actie tijdens een optreden in Noorwegen (1977).