27-09-10

Zwijgende speelfilm Schlagende Wetter van Karl Grune uit 1923 op Arte-televisie

 

Incompleet
Als de jonge vrouw Maria het ouderlijk huis wordt uitgezet, raakt ze snel zwanger van haar vriend Georg die haar om die 'andere omstandigheden' in de steek laat. Dan slaagt ze er eerst in onderdag te vinden bij mijnwerker Thomas. Toch keert die Georg op zijn schreden terug, hetgeen tot een confrontatie leidt tussen de beide mannen, met noodlottige gevolgen.

Dat is de handeling van de speelfilm Schlagende Wetter uit 1923 van regisseur Karl Grune (1890-1962), welke door Arte-tv zal worden uitgezonden in de nacht van maandag 27 op dinsdag 28 september, tussen 00:30 uur en 01:40 uur. Wat u dan op de huiselijke beeldbuis voorgeschoteld krijgt, is niet het oorspronkelijke negatief van de rolprent, maar een versie die is samengesteld uit Italiaanse en Duitse kopieën, waarbij echter het tweede bedrijf ontbreekt. [1]

De kenners zien het desondanks als een waardevolle rolprent en zij hangen er vier (van de vijf beschikbare) sterren aan. Karl Grune wordt geprezen vanwege het vernieuwende qua camerawerk en lichtregie.

Naturalistisch

Met de in deze film voorkomende, onvergetelijke scènes in een mijn heeft de regisseur — die in de tijd van de zwijgende film reeds naam had gemaakt met Die Straße — een nadrukkelijk naturalistisch schouwspel gerealiseerd in een tijd die in de kunsten vooral werd gedomineerd door expressionisme. Op het huiskamerscherm kunnen we kennismaken met Liane Haid (1895-2000) — die werd beschouwd als Oostenrijks eerste echte filmster —, Eugen Klöpfer (1886-1950) en Walter Brügmann (1884-1945).
__________
[1] Dat zal de reden zijn waarom deze rolprent niet voorkomt in het boek The silent cinema van Liam O'Leary.
____________
Afbeeldingen
1. Liane Haid, de eerste echte Oostenrijkse filmdiva; in die hoedanigheid was ze actief van 1915 tot 1953. Ze werd 105 jaar oud.
2. De Duitse acteur Eugen Klöpfer.

 

30-08-10

Zwijgende film 'Von morgens bis Mitternacht' van Karlheinz Martin eenmalig via Arte-televisie

 

Expressionistisch drama
In de nacht van maandag 30 op dinsdag 31 augustus wordt — tussen 00:25 uur en 01:40 uur — door Arte-televisie, eenmalig, de inmiddels reeds negentig jaar oude speelfilm 
Von morgens bis Mitternacht uitgezonden. Het is een zwijgende rolprent, gerealiseerd door Karlheinz Martin (1886-1948), waarvan de inhoud is gebaseerd op het gelijknamige expressionistische drama uit 1917 van Georg Kaiser (1878-1945). [1]

De regisseur had de beschikking over onder meer de acteur Ernst Deutsch (1890-1969) en diens vrouwelijke collega Erna Morena (1885-1962). De film uit 1920 is nimmer in roulatie geweest binnen het circuit van de Duitse bioscopen. Dit expressionistische monument van het witte doek, dat als een produit maudit werd beschouwd, gold lange tijd als verloren, totdat er in 1962 in Japan een kopie werd ontdekt.

Het verhaal
Als een nogal kleurloze bankemployé geld heeft verduisterd om daarmee een beter leven te kunnen leiden, en daarbij en passant een cliënte in moeilijkheden te helpen, hoont deze de man, omdat ze direct beseft dat hij te maken zal krijgen met verstrekkende gevolgen van die daad.De rolprent biedt een zwartgallige morele vertelling, letterlijk en figuurlijk uitgebeeld in zwart/wit, waardoor de grijstinten — eveneens letterlijk en figuurlijk — ontbreken. Daarmee was dit product afwijkend van het gebruikelijke, hetgeen — wie zal het verbazen — zowel de recensenten alsook distributeurs van films enorm heeft afgeschrikt.
De decors bestaan uit geschilderde stukken en stellen — zij het gestileerd — achtergronden voor zonder letterlijke diepte.
__________

[1] Hier wordt u doorverwezen naar een artikel (in het Engels) over het drama van Georg Kaiser op de website Malcolm Lowry @ The 19th Hole van auteur Colin Dilnot die onder meer op de website Keeping Soul Alive publiceert.
____________
Afbeeldingen
1. Scène uit Von morgens bis Mitternacht. (© ARD/Degeto.)
2. Ernst Deutsch in 1927. (Foto van Alexander Binder.)
3. Erna Morena in Von morgens bis Mitternacht, één van de 104 films waarin zij is opgetreden. (Foto van Wanda Dunebschitz-Kunowski.)

 

Zwijgende film 'Von morgens bis Mitternacht' van Karlheinz Martin eenmalig via Arte-televisie

 

Expressionistisch drama
In de nacht van maandag 30 op dinsdag 31 augustus wordt — tussen 00:25 uur en 01:40 uur — door Arte-televisie, eenmalig, de inmiddels reeds negentig jaar oude speelfilm 
Von morgens bis Mitternacht uitgezonden. Het is een zwijgende rolprent, gerealiseerd door Karlheinz Martin (1886-1948), waarvan de inhoud is gebaseerd op het gelijknamige expressionistische drama uit 1917 van Georg Kaiser (1878-1945). [1]

De regisseur had de beschikking over onder meer de acteur Ernst Deutsch (1890-1969) en diens vrouwelijke collega Erna Morena (1885-1962). De film uit 1920 is nimmer in roulatie geweest binnen het circuit van de Duitse bioscopen. Dit expressionistische monument van het witte doek, dat als een produit maudit werd beschouwd, gold lange tijd als verloren, totdat er in 1962 in Japan een kopie werd ontdekt.

Het verhaal
Als een nogal kleurloze bankemployé geld heeft verduisterd om daarmee een beter leven te kunnen leiden, en daarbij en passant een cliënte in moeilijkheden te helpen, hoont deze de man, omdat ze direct beseft dat hij te maken zal krijgen met verstrekkende gevolgen van die daad.De rolprent biedt een zwartgallige morele vertelling, letterlijk en figuurlijk uitgebeeld in zwart/wit, waardoor de grijstinten — eveneens letterlijk en figuurlijk — ontbreken. Daarmee was dit product afwijkend van het gebruikelijke, hetgeen — wie zal het verbazen — zowel de recensenten alsook distributeurs van films enorm heeft afgeschrikt.
De decors bestaan uit geschilderde stukken en stellen — zij het gestileerd — achtergronden voor zonder letterlijke diepte.
__________

[1] Hier wordt u doorverwezen naar een artikel (in het Engels) over het drama van Georg Kaiser op de website Malcolm Lowry @ The 19th Hole van auteur Colin Dilnot die onder meer op de website Keeping Soul Alive publiceert.
____________
Afbeeldingen
1. Scène uit Von morgens bis Mitternacht. (© ARD/Degeto.)
2. Ernst Deutsch in 1927. (Foto van Alexander Binder.)
3. Erna Morena in Von morgens bis Mitternacht, één van de 104 films waarin zij is opgetreden. (Foto van Wanda Dunebschitz-Kunowski.)

 

28-07-10

Rose Bernd, verfilming uit 1957 van het drama uit 1903 van Gerhart Hauptmann

Met sterbezetting
In de nacht van woensdag 28 juli op donderdag 29 juli kunt u op het eerste Duitse publieke televisienet ARD/Das Erste — tussen 00:50 uur en 02:25 uur — de uitzending bekijken van de speelfilm Rose Bernd uit 1957, geregisseerd door Wolfgang Staudte [1]. In de rolprent komen we bekende namen uit het midden en de tweede helft van de twintigste eeuw tegen, zoals Maria Schell (1926-2005), Käthe Gold (1907-1997), Leopold Biberti (1894-1969) en Raf Vallone (1916-2002). Dit filmdrama is een bewerking door Walter Ulbrich (1910-1991) van het gelijknamige toneelstuk uit 1903 van de Duitse schrijver Gerhart Hauptmann (1862-1946), die in 1912 werd onderscheiden met de Nobelprijs voor Literatuur.

Het verhaal
Rose Bernd (gespeeld door Maria Schell) werkt op de boerderij van het
echtpaar Christoph Flamm (Leopold Biberti) en diens wederhelft Henriette (Käthe Gold). Ze verzorgt de verlamde echtgenote van de boer, en op een gegeven moment begint ze een relatie met haar werkgever, maar dan wordt ze gechanteerd door Artur Streckmann (Raf Vallone), die als arbeider werkzaam is. In de persoon van de rechter zien we Siegfried Lowitz (1914-1999), die vanaf 1977 enige jaren de rol van de politieserie Der Alte van het ZDF heeft vervuld.
__________
[1] Wolfgang Staudte (1906-1984) regisseerde in ons land de verfilming van de eerste twee boeken uit de Ciske-trilogie — Ciske de Rat en Ciske groeit op (1955) van Piet Bakker (1897-1960).
____________
Afbeeldingen
1. Der heilige Gerhart, karikatuur uit 1905 van Brand, gepubliceerd in het humoristische, politiek satirische weekblad Kladderadatsch.
2. Actrice Maria Schell in een aflevering van de ZDF-serie Der Kommissar.

27-04-10

Biografische speelfilm over Duitse studentenleider anno 1968 via tweede Duitse net (ZDF)


Wie de jaren zestig van de afgelopen eeuw heeft meegemaakt, herinnert zich wellicht ook nog de Duitse studentenleider Rudi Dutschke (1940-1979), die niet alleen in eigen land van zich heeft doen spreken door aan de inmiddels fameuze studentenprotesten van — onder meer maar vooral — 1968 deel te nemen en toespraken te houden om de 'protestanten' een hart onder de riem te steken, maar dit tevens buiten de eigen natie te doen, onder meer in Groningen, waar hij overigens later aan de universiteit verbonden zou raken.

Tijdens het hoogtepunt van de studentenprotesten in Duitsland werd er een aanslag gepleegd op Rudi Dutschke, die daardoor weliswaar hersenletsel opliep, maar eerst weer verder kon bestaan. Toch is hij aan de late gevolgen daarvan in 1980 overleden.
Regisseur Stefan Krohmer (geb. 1971) heeft in 2009 een biografische speelfilm over het wel en wee in het leven van de studentenleider gerealiseerd. In de vooraanstaande rollen zien we Christoph Bach, Emily Cox en Pasquale Aleard.

__________

Afbeelding: Links de echte Rudi Dutschke, rechts acteur Christoph Bach.

 

26-02-10

Sprookjesfilm Hänsel und Gretel uit 2005 van Anne Wild naar Gebroeders Grimm en Ludwig Bechstein, zaterdagmiddag op Nederland 3


Op zaterdag 27 februari wordt — in het middagprogramma van de televisiezender Nederland 3, tussen 15:30 uur en 16:45 uur — de Duitse sprookjesfilm Hänsel und Gretel uit 2005, van Anne Wild uitgezonden. Hier gaat het om de wereldvermaarde vertelling van de gebroeders Jacob (1785-1863) en Wilhelm Grimm (1786-1859), opgenomen in hun verzameling Märchen uit de jaren 1812-1814. Overigens komt het verhaal eveneens voor in de bundel met de Sämtliche Märchen, in het gedeelte Deutsches Märchenbuch uit 1857, van Ludwig Bechstein (1801-1860).


De regisseuse heeft een voortreffelijke keuze gemaakt waar het om de opname-locatie gaat: de nog ongerepte bossen van de Duitse deelstaat Thüringen. En dat is precies wat men nodig had om het oude verhaa van het juiste decor te voorzien.

Twee (kind)acteurs, die de hoofdrollen voor hun rekening hebben genomen — Johann Sturm als Hänsel, en Nastassja Hahn als Gretel — spelen volgens filmkenners zeer natuurlijk en zijn — doordat ze in het verhaal dor hun ouders in de steek gelaten zijn — volkomen geloofwaardig als bij de — aanvankelijk zeer vriendelijke — heks terechtkomen.
Afwijkingen in het verhaal en eventuele 'trouvailles' heeft de regisseur vermeden waardoor het orginele verhaal in deze rolprent geen geweld wordt aangedaan.
In de rol van de heks zien we Sibylle Canonica.

*     *     *


Es war einmal ein armer Holzhauer, der lebte mit seiner Frau und zwei Kindern in einer dürftigen Waldhütte. Die Kinder hießen Hänsel und Gretel, und wie sie so heranwuchsen, gebrach es immermehr den armen Leuten an Brot. Auch wurde die Zeit immer schwerer und alle Nahrung teurer, das machte den beiden Eltern große Sorge. Eines Abends als sie ihr hartes Lager gesucht hatten, seufzte der Mann: "Ach Frau, wie wollen wir nur die Kinder durchbringen, da der Winter herankommt, und wir für uns selbst nichts haben."

Und da erwiderte die Mutter: "Keinen andern Rat weiß ich daß du sie in den Wald führst je eher je lieber, gibst jedem noch ein Stücklein Brot, machst ihnen ein Feuer an, befiehlst sie dem lieben Gott, und gehst hinweg."

. . . . . 
__________

Afbeelding: De beide kinderen bij het huisje van de heks. Tekening van Ludwig Richter (1803-1884), die passend voor zowel voor Grimm-uitgaven, alsook voor de complete editie van Bechsteins Märchen een kleine tweehonderd illustraties heeft gemaakt.

 

19-01-10

Het uitleven van hebzucht door middel van belaggingsprojecten voorgesteld in speelfim Dieter Wedel


Het eerste Duitse publieke televisienet ARD/Das Erste toont op woensdag 20 januari en op donderdag 21 januari — beide keren tussen 20:15 uur en 21:45 uur — het eerste, respectievelijk tweede (en meteen laatste) deel van de televisiefilm Gier (Hebzucht) van Dieter Wedel, een oudgediende in de wereld der Duitse filmregisseurs (*1939) met een behoorlijke reeks films voor middelgroot tot groot publiek heeft gecreëerd.

Het eerste deel van de film, Mit Glanz und Gloria, laat zien hoe iemand die het grote geld ziet gloren, in de verleiding komt om beleggers — grote en kleine — gouden bergen te beloven, maar daarbij allen simpelweg op te lichten. Dat is het actuele, maatschappelijk relevante thema van de film, die ongetwijfeld een beter inzicht zal verschaffen in de roerselen binnen de persoonlijkheid van degenen die internationaal aan de financiële touwtjes trekken en na enig succes simpelweg geloven onschendbaar te zijn en hun spel met het geld ongehinderd te kunnen voortzetten. In het tweede deel wordt duidelijk dat niet alle slachtoffers zich daar zonder meer bij neerleggen en pogingen zullen ondernemen de inmiddels als crimineel te boek staande figuur te ontmaskeren, in de hoop dat zulk blootstellen een ander proces in gang zal kunnen zetten.
In de film zien we onder anderen Ulrich Tukur (*1957), Jeanette Hain (*1969) en David Striesow.

____________
Afbeeldingen

1. Regisseur Dieter Wedel.

2. Acteur Ulrich Tukur.

 

19:05 Gepost door Heinz Wallisch in Speelfilm (Duits) | Permalink | Commentaren (0) | Tags: dieter wedel, ulrich tukur, hebzucht, ard das erste |  Facebook |